سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شامپوی تگزافون در شستشوی مبلمان

اگر هر بار پس از مقایسه نتیجه شستشوی مبلمان خود در خانه با شستشوی آن توسط موسسات مبل شویی و قالیشویی، دچار ناامیدی می‌شوید؛ بهتر است کمی دقیق‌تر درباره علل این همه تفاوت در کیفیت شستشو جستجو کنید. موسسات قالیشویی به دلایل متعددی در زمینه شستشوی فرش و مبل نتایج بهتری را به شما (در مقایسه با شستشوی دستی) ارائه می‌دهند. مواردی مثل استفاده از ماشین‌آلات مدرن و اتوماتیک، داشتن تجربه بالا در اجرای روش‌های شستشوی مناسب و در نهایت استفاده از مواد شوینده مناسب، از جمله این موارد است. در این نوشته می‌خواهیم به بررسی نقش شامپوی تگزافون در شستشوی مبلمان بپردازیم. احتمالا شما نیز نام این شامپو را شنیده‌اید؛ و درباره کیفیت و توانایی‌های آن اطلاعاتی دارید. اما اگر می‌خواهید دقیق‌تر درباره این شامپو، مزایا و معایب و روش استفاده آن بدانید؛ با این نوشته همراه ما باشید.

شامپوی تگزافون چیست؟

این شامپو بر اساس یک ماده شیمیایی به نام تگزافون(Texapon)  ساخته شده است. تگزافون یک سدیم لورت سولفات است. این ماده معمولا در شامپوهایی با ویسکوزیته متوسط رو به بالا و در محصولات شوینده استفاده می‌شود. تگزافون از نوعی الکل چرب ویژه و حاوی میانگین 2 مول اکسید اتیلن تولید می‌شود. به هر حال سدیم لوریل اتر سولفات با نام تجاری Texapon شناخته می‌شود؛ که یک سورفکتانت آنیونی و یکی از رایج‌ترین ترکیبات شیمیایی در مواد شوینده است.

نکته مهم این است که تگزافون به‌راحتی و به هر نسبتی در آب حل می‌شود؛ و در مقایسه با آب سخت از پایداری بالایی برخوردار است. تگزافون به دو شکل N70 و صدفی موجود است. تگزافون صدفی خلوص کمتری نسبت به N70 دارد؛ و در تولید مواد شوینده صدفی و مات مانند شامپوها استفاده می‌شود. در مقایسه N70 یک خمیر با ویسکوزیته بالا است؛ که در تولید مواد شوینده شفاف استفاده می‌گردد.

همچنین تگزافون حاوی مقدار کمی نمک است؛ که با رقیق شدن در آب در غلظت‌های معمولی ویسکوزیته پایینی از خود نشان می‌دهد؛ و هنگامی که کلرید سدیم و سورفکتانت آلکانول آمید به آن اضافه شود؛ ویسکوزیته آن تنظیم می‌گردد.

موارد استفاده از تگزافون

این ماده به عنوان یک شوینده رایج در اکثر محصولات بهداشتی سر و بدن استفاده می‌شود. تگزافون خاصیت کف‌کنندگی خوبی دارد؛ اما این کف سبک و کرم مانند نیست. همچنین تگزافون در مجاورت چربی‌ها از بین می‌رود؛ و به‌راحتی در آب سخت و معمولی حل می‌شود.

همچنین تگزافون ماهیت تحریک‌کننده پوست دارد؛ و به ساختار چربی پوست آسیب می‌رساند. به عبارت دیگر باعث افزایش تبخیر پوست و خشکی آن می‌شود. به همین دلیل با ترکیب تگزافون با سایر سورفکتانت‌های آنیونی، آمفوتریک و غیریونی، کیفیت و میزان کف و توان شستشوی آن در سطح مطلوبی تنظیم می‌شود. این ماده در بیش از 90 درصد مواد بهداشتی و پاک‌کننده مانند خمیردندان، صابون، شامپو، کرم، لوسیون و... وجود دارد.

تگزافون همچنین می‌تواند در صورت نیاز با تری اتانول آمین رقیق شود. در این شرایط تگزافون در اکثر شوینده‌های تجاری مانند مایع ظرفشویی و شوینده‌های صنعتی (شامپوی قالیشویی و مبل شویی، کف شوینده، مایع کارواش، روغن پاک کن و...) استفاده می‌شود.

روش شستشوی مبلمان با شامپوی تگزافون

همان‌طور که تا اینجا توضیح داده شد؛ شامپو تگزافون نام یک برند تجاری نیست. بلکه تگزافون نام تجاری نوعی ماده شیمیایی به‌کار رفته در این نوع خاص شامپو است. بنابراین همچنان برای شستشوی فرش و مبل شویی اگر به دنبال استفاده از شامپو تگزافون هستید؛ باید در میان انواع شامپوهای فرش و مبل شویی به دنبال گزینه‌ای باشید که این ماده در ترکیبات اولیه آن به‌کار رفته است.

نکته مهم اینکه این ماده با توجه به اثرگذاری بسیار بالا و مناسبش، می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت آن ماده شوینده خریداری شده باشد. معمولا روی شامپو مبل‌ها و شامپو فرش‌های خارجی وجود تگزافون در مواد اولیه را با درج حروف اختصاری SLES خواهید دید. به هر حال پس از خرید این شامپو، می‌توانید مراحل شستشوی مبل را در خانه طبق روش زیر اجرا کنید.

اولین قدم برای استفاده از شامپوی تگزافون در شستشوی مبلمان ترکیب کردن آن با آب است. برای این کار معمولا این شامپو را باید با نسبت یک به ده در آب ترکیب کنید. به عنوان مثال می‌توانید یک لیوان از آن را در ده لیوان آب ترکیب نمایید. نکته مهم دیگر اینکه حل شدن این شامپو در آب معمولا نیازمند زمان مناسبی است. در واقع اگرچه در نگاه اولیه به سرعت با آب ترکیب می‌شود؛ اما بهتر است اجازه دهید که این ترکیب حداقل یک ساعت بماند؛ تا از ترکیب عمیق آن و ایجاد یک محلول کاملا یک‌دست مطمئن شوید. دقایقی از این یک ساعت را می‌توانید به هم زدن محلول اختصاص دهید؛ تا کف مناسب و مورد نیاز را تولید نمایید. دقت کنید که هنگام شستشوی مبلمان باید از این کف استفاده کنید؛ و به آب باقی مانده در زیر کف نیازی نیست.

در قدم دوم باید کف را به سطح مبلمان پارچه‌ای خود بمالید. این کار را می‌توانید با دست تمیز یا هر وسیله دیگری انجام دهید. در این مرحله نیازی به مالیدن شدید سطح مبل نیست؛ و تنها کافی است که کف ایجاد شده به‌طور کامل روی مبل بنشیند. در نهایت بنابر میزان آلودگی مبل، چیزی حدود 10 الی 15 دقیقه به آن فرصت دهید. در این زمان تگزافون می‌تواند مواد آلوده موجود در پارچه را در خود حل کرده و از بافت مبل جدا نماید.

در قدم سوم باید کف موجود را به همراه آلودگی‌ها از روی مبل جمع کنید. هنگام انجام این کار سعی کنید که دستمال یا فرچه را در یک راستا حرکت دهید؛ و از اجرای حرکات دایره‌ای و رفت و برگشتی اجتناب کنید. همچنین بهتر است فرچه یا دستمال شما سخت‌تر یا زبرتر از سطح پارچه مبل نباشد.

در نهایت اگر تنها از کف استفاده کرده باشید و آب به سطوح عمیق مبل نفوذ نکرده باشد؛ پس از حدود 2 ساعت، مبلمان شما قابل استفاده مجدد است. هرچند توصیه می‌کنیم در صورت امکان تا 12 ساعت روی آنها ننشینید.

یک نکته مهم در شستشوی مبلمان در خانه توسط شما یا خدمات مبل شویی این است که این سرویس‌دهندگان از ماشین‌آلاتی در فرآیند شستشو استفاده می‌کنند؛ که علاوه بر راحت‌تر و سریع‌تر کردن کار، کیفیت شستشو را نیز بالا می‌برند. به عنوان مثال استفاده از جاروبرقی آب و خاک به آنها اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در مرحله سوم کف و آلودگی‌ها را از سطح مبل جمع کنند؛ و اجازه نفوذ آن به سطوح زیرین را ندهند. در حالی که انجام دستی این کار با همان کیفیت معمولا بسیار مشکل و تقریبا غرممکن است.

مزایای شامپوی تگزافون

مهم‌ترین مزیت شامپوی تگزافون قدرت پاک‌کنندگی بالای آن است. به همین دلیل نقش شامپوی تگزافون در شستشوی مبلمان تنها به شستشوی کامل مبلمان محدود نمی‌شود؛ بلکه می‌توانید این شامپو را در خانه داشته و در صورت ایجاد هر لکه‌ای، آن لکه را قبل از خشک شدن، به کمک این شامپو به‌طور کامل و به سادگی هرچه تمام‌تر پاک کنید.نکته دیگر در زمینه مزایای این شامپو مضر نبودن آن برای انسان است. همان‌طور که گفتیم از این شامپو حتی در مواد شوینده و بهداشت شخصی نیز استفاده می‌شود. هرچند در این مواد دوز استفاده از آن کمتر است. با این حال این مسئله نشانه‌ای از بی‌خطر بودن تگزافون برای انسان است.