سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟

سال‌ها از زمان شستن فرش در خانه گذشته است. در عمل امروزه کمتر کسی تمایل دارد زحمت و هزینه شستن فرش در خانه را تحمل کند. با این حال هر روشی مزایا و معایبی دارد و گاهی برخی افراد که دارای شرایط مناسب، مثل داشتن حیاطی بزرگ، برای شستشوی فرش در خانه هستند؛ در سپردن فرش‌های خود به قالیشویی دچار تردید می‌شوند. طبیعتا در شرایطی خاص ممکن است حتی شستشوی فرش در خانه کاری معقول و به‌صرفه باشد. اگرچه این شرایط کمتر رخ می‌دهد؛ و در اغلب اوقات بهتر است برای انجام این کار به موسسات قالیشویی اعتماد کنید. با این حال در این نوشته می‌خواهیم درباره مزایا و معایب این روش‌ها به شکلی دقیق‌تر صحبت کنیم؛ تا با اطمینان خاطر روش مناسب برای شستشوی فرش‌های خود را انتخاب کنید.

مزایا و معایب شستن فرش در خانه

در این بخش به‌طور دقیق‌تر درباره مزایا و معایب شستن فرش در خانه صحبت می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که همه این مزایا و معایب برای همه افراد و در همه خانه‌ها با شرایط متفاوت، ممکن است وجود نداشته باشد.

مزایای شستشوی فرش در خانه

اولین مزیت شستن فرش در خانه کم شدن هزینه شستشو است. البته این صرفه‌جویی همیشه هم عملی نیست. در واقع خانه شما باید به منبع آب چاه دسترسی داشته باشد؛ تا نگران قبض آب آینده خود نباشید. همچنین باید فرصت کافی و توان لازم برای انجام این کار را نیز داشته باشید. به‌طور میانگین شستشوی هر فرش 6 متری چیزی حدود 3 ساعت زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین اگر آنقدر زمان خالی و کافی دارید؛ شاید شستشوی فرش در خانه از نظر اقتصادی برای شما به‌صرفه باشد.

دومین مزیت شستشوی فرش در خانه، اطمینان شما از کامل بودن مراحل شستشو و شستشوی فرش به شیوه دل‌خواه است. این کار به‌خصوص برای افرادی که حساسیت‌های خاصی از نظر بهداشتی و مذهبی دارند؛ ممکن است از اهمیت بالایی برخوردار باشد. البته معمولا همه موسسات قالیشویی در این زمینه متعهد بوده و جزئیات مدنظر شما را در شستشوی فرش به‌طور کامل رعایت می‌کنند.

مزیت سوم سرعت عمل بیشتر است. این موضوع به‌خصوص در زمان‌های اوج کار موسسات قالیشویی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال در روزهای منتهی به سال نو، فرآیند تحویل فرش به موسسه قالیشویی، شستشوی آن و بازگشت فرش خشک شده به خانه ممکن است 3 تا حتی 5 روز زمان ببرد. این در حالی است که شستشوی فرش در خانه را می‌توان در یک روز مشخص انجام داد؛ و اگر آب‌وهوا یاری کند، فردای آن روز فرش‌های خشک شده آماده پهن کردن و استفاده مجدد هستند.

معایب شستشوی فرش در خانه

اولین و بزرگ‌ترین عیب شستن فرش در خانه، ناتوانی شستشوی خانگی در ایجاد تمیزی حداکثری است. در واقع میزان زحمتی که در شستشوی خانگی برای رسیدن به تمیزی مناسب باید متحمل شوید بسیار زیاد است. این در حالی است که در اغلب قالیشویی‌های مدرن، دستگاه‌های صنعتی و مکانیکی مسئول شستشوی فرش‌ها بوده و بهترین و عمیق‌ترین شستشوها در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود.

هزینه‌های بیشتر دومین محدودیت شستن فرش در خانه است. در واقع اگر به آب چاه و فضای باز مناسب دسترسی ندارید؛ به احتمال زیاد شستن فرش در خانه برای شما هزینه‌های بیشتری خواهد داشت. فراتر از این توجه کنید که شستشوی فرش در خانه نیازمند صرف زمان نسبتا زیاد و انرژی بالا است. بنابراین اگر بدنی آماده انجام یک فعالیت جدی و جمع کردن و بلند کردن فرش‌های خیس و سنگین را ندارید؛ بهتر است خود را درگیر این ماجرا نکنید. به عبارت دیگر مراقبت باشید که برای کمی صرفه‌جویی در هزینه‌ها، خودتان را درگیر مشکلات جسمی دائمی مانند دیسک کمر و... ننمایید.

آخرین مشکل شستشوی فرش در خانه نیز به نتیجه نهایی کار مربوط می‌شود. فراغ از کیفیت پایین‌تر شستشو در روش خانگی، خشک کردن فرش‌ها در هوای آزاد معمولا کار ساده‌ای نیست؛ و اغلب فرآیند طولانی‌تری دارد. این طولانی‌تر بودن نیز موجب می‌شود تا فرش‌ها به‌خوبی خشک نشده و محل رشد موجودات ریز میکروسپکوپی شود.

مزایا و معایب شستن فرش در قالیشویی

با توجه به مجموع جوانب و شرایط زندگی امروزی، می‌توان گفت در اغلب موارد شستن فرش در قالیشویی کار به‌صرفه‌تر و محبوب‌تری است. با این وجود بهتر است کمی دقیق‌تر درباره مزایا و معایب انجام این کار بدانید. بنابراین در این بخش به بررسی مزایا و معایب شستشوی فرش در قالیشویی پرداخته‌ایم.

مزایای شستشوی فرش در قالیشویی

مهم‌ترین مزیت شستشوی فرش در قالیشویی، اطمینان از شستشوی کامل و عمیق فرش‌هاست. در واقع موسسات قالیشویی با داشتن دستگاه‌های پیشرفته و همچنین کارکنان متخصص و باتجربه، تضمین می‌کنند که فرش شما به بهترین شکل ممکن شسته خواهد شد.

مزیت دوم استفاده از خدمات قالیشویی اطمینان از سلامت کامل فرش‌ها پس از شستشو است. احتمالا برای شما هم در زمینه شستشوی خانگی مشکلاتی مانند قاطی شدن رنگ‌ها، تاخوردگی فرش هنگام خشک شدن، تمیز نشدن ریشه‌ها و از فرم معمول خارج شدن فرش رخ داده است. این در حالی است که همه این مشکلات در موسسات قالیشویی حل شده و رخ نمی‌دهد. این مزیت بیش از هرچیز به دلیل استفاده از ماشین‌الات مناسب برای شستشو است. به عنوان مثال در حالی که آبگیری فرش در خانه کاری بسیار مشکل بوده و معمولا موجب رنگ گرفتگی بخش‌های سفید و کرمی فرش می‌شود. این کار در موسسات قالیشویی توسط دستگاه آبگیری و به کمک نیروی گریز از مرکز در کمتر از چند دقیقه انجام شده و این در حالی است که فرش شما تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیرد.

در نهایت به‌صرفه بودن شستشوی فرش توسط موسسات قالیشویی در اغالب موارد اثبات شده است. این موضوع به‌خصوص در شهرهای بزرگ و زندگی آپارتمان نشینی بیشتر به چشم می‌آید. صرفه‌جویی در مصرف آب، اطمینان از سلامت فرش‌ها و صرفه‌جویی در وقت شخصی و در نهایت اطمینان از حفظ سلامت بدن، همگی باعث شده تا استفاده از خدمات قالیشویی به‌صرفه و منطقی باشد.

معایب شستشوی فرش در قالیشویی

شاید بتوان بزرگ‌ترین عیب شستن فرش در قالیشویی را سپردن فرش به یک موسسه ناشناخته و بدون سابقه دانست. بنابراین در این شرایط آنچه مهم است؛ انتخاب یک موسسه قالیشویی معتبر است. توجه به مواردی مانند حسن شهرت، تعداد سال‌های سابقه کار، داشتن مجوزهای لازم، عضویت در اتحادیه، شفاف بودن تعرفه خدمات و سایر موارد مشابه، از جمله نکاتی است که در نظر گرفتن آنها برای پیشگیری از این مشکل بسیار موثر است.

عیب دوم شستشوی فرش در قالیشویی نیز زمان انتظار است. در واقع ممکن است زمان انتظار شما برای دریافت فرش‌های تمیز شده، به‌خصوص در فصل‌های شلوغ این موسسات، چیزی حدود 3 تا 5 روز باشد؛ که برای عده‌ای در شرایط خاص ممکن است طولانی به‌نظر برسد.

در نهایت در خانه می‌توانید فرش‌ها را به ترتیب و به مرور بشویید؛ اما این امکان معمولا در قالیشویی وجود ندارد؛ و اغلب افراد ترجیح می‌دهند همه فرش‌های خود را به یک‌باره به قالیشویی تحویل داده و تمیز تحویل بگیرند.

 

در پایان و به عنوان نتیجه‌گیری پیشنهاد می‌کنیم برای شستشوی فرش‌های خود یک برنامه سالانه داشته باشید. در این برنامه می‌توانید شستشوی عمیق فرش خود را به موسسات قالیشویی سپرده و در فاصله‌های کوتاه‌تر و به کمک شامپو فرش، فرش خود را در خانه به‌صورت سطحی تمیز کنید.