سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش مدما چیست ؟ + آشنایی با انواع فرش دو لایه

برای اکثر ایرانی‌ها فرش محبوب‌ترین کفپوشی است که می‌توانند در منازل خود از آن استفاده کنند. این محصول هم جنبه زیبایی دارد و هم نشانه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدن ماست. فرش در مقایسه با دیگر انواع کفپوش الیافی، مانند موکت، در ایران با استقبال بیشتری مواجه است. به همین خاطر بسیار از فعالان حوزه تولید فرش، در این چند سال اخیر با تکیه بر تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید سعی کرده‌اند تا مدل‌های مدرنی از این محصول را به بازار عرضه کنند. یکی از خروجی‌های بسیار محبوب این خطوط تولید، فرشی به نام فرش مدما است که قابلیت شستشوی در ماشین لباسشویی را دارد. این کفپوش از دو لایه تشکیل شده که از هم جدا می‌شوند و قابل شستشو با دست، شامپو فرش و حتی روش‌های سنتی قالیشویی را دارند. اگر قصد خرید فرش مدما را دارید اما نمی‌دانید این محصول دقیقا چیست؟ ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

آشنایی با فرش مدما

فرش مدما یک نوع فرش دو لایه است که لایه‌های آن قابلیت جدا شدن از یکدیگر را دارند. لایه زیرین این کفپوش به صورتی طراحی شده که از سر خوردن و لیز خوردن فرش روی سطوح لغزنده مانند سرامیک، سنگ و پارکت جلوگیری می‌کند. لایه رویی نیز همان بخشی است که طرح فرش روی آن پیاده می‌شود و ضخامتی کمتر از 1 سانتی‌متر دارد. این مدل فرش دارای طرح‌ها، رنگ‌ها و الگوی‌های متنوع و زیبایی است. بنابراین شما می‌توانید بسته به سلیقه خود، از بین طرح‌های گوناگون این محصول، مدلی متناسب با دکوراسیون داخلی منزل خود را انتخاب کنید. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این کفپوش، امکان جدا شدن لایه زیرین از لایه رویی و راحتی در فرآیند شستشو فرش است. هر زمان که سطح فرش کثیف شد می‌توانید آن را به راحتی از لایه زیرین جدا کرده و در ماشین لباسشویی بیاندازید و بشویید. با ورود این مدل فرش جدید به بازار، چالش‌هایی که اکثر افراد برای شستشوی فرش ماشینی و دستباف با آنها مواجه بودند مرتفع شده است.

فرش مدما چه مزایایی دارد؟

این مدل فرش مزایای بیشماری دارد. اما عمده دلایلی که خرید این محصول را حداقل نسبت به فرش‌های ماشینی توجیه می‌کند عبارتند از:

  • بیشتر فرش‌های مدما از الیاف آنتی باکتریال تولید شده و به دلیل عدم پرزدهی، حساسیت و آلرژی ایجاد نمی‌کنند.

  • در تولید این فرش‌ها ضمن بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین صنعت فرش، از مواد اولیه درجه یک و مرغوب استفاده می‌شود.

  • هدف از طراحی فرش مدما این است که امکان شستشوی سریع و راحت آن فراهم باشد. این مدل فرش مقاومت زیادی در برابر شستشو دارد و طی این فرآیند تغییر ابعادی و رنگی را تجربه نمی‌کند.

  • برخی از مدل‌های این فرش به صورتی تولید شده‌اند که بر اثر پاخور، حتی اگر کفش پای‌تان باشد دچار فرسایش نمی‌شوند.

  • فرش مدما ذاتا نرم و لطیف است و تنوع رنگ و طرح بالایی دارد.

  • با تعویض لایه رویی آن می‌توانید تغییر دکوراسیون در منزل خود ایجاد کنید.

  • این مدل فرش تنها کفپوش قالی نمایی است که امکان شستشوی آن در لباسشویی فراهم است. حتی لایه زیرین آن را نیز می‌توانید به راحتی بشویید.

  • فرش مدما به دلیل مقاوم بالا در برابر سر خوردن، برای خانه‌هایی که سالمند یا کودک در آن زندگی می‌کند بسیار مفید است.

معایب فرش مدما

موارد زیر به عنوان مجموعه معایب این محصول معرفی می‌شوند:

  • فرش مدما نسبت به برخی از فرش‌های ماشینی گران‌تر است.

  • ضخامت کم این مدل فرش باعث شده که در مقایسه با فرش‌های دستباف و برخی از مدل‌های ماشینی این محصول، نشیمن سفت‌تری داشته باشد.

  • جذب پرز توسط لایه زیرین و عدم توجه به نظافت این بخش از فرش ممکن است ظاهر آن را تغییر دهد. به همین خاطر توصیه می‌شود که هر چند وقت یک بار لایه زیرین این فرش را با استفاده از شامپو فرش یا در لباسشویی بشویید.

آیا فرش مدما نیاز به نصب دارد؟

این مدل فرش نیازی به نصب ندارد و هر کسی می‌تواند در منزل این فرش را پهن کرده و از زیبایی آن لذت ببرد. برای استفاده از فرش مدما ابتدا باید لایه زیرین که نوعی پد لغزشی یا همان ترمز فرش است را در محل مناسب پهن کرده و سپس لایه رویی را دقیقا روی آن بیاندازید. خاصیت جاذب لایه زیرین باعث می‌شود که لایه رویی روی آن محکم شود و نیاز به استفاده از هیچگونه چسب یا ماده چسبنده برای انجام این کار نیست. نکته جالب اینکه این خاصیت چسبندگی، به مرور زمان و با شستشوی مکرر از بین نمی‌رود.

 بهترین روش شستشوی این مدل فرش‌های دو لایه چیست؟

حجم و وزن کم در کنار دو لایه بودن فرش باعث شده که یکی از مزایای فرش‌های دو لایه، سادگی عملیات شستشوی‌شان باشد. شما می‌توانید لایه رویی را از روی پد زیرین جدا کرده و آن را با استفاده از شامپو فرش یا دیگر روش‌های سنتی تمیز کنید. این لایه به حدی حجم و وزن کمی دارد که می‌توانید برای شستشوی آن از ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید. فقط فراموش نکنید که استفاده از لکه‌بر یا محلول سفیدکننده می‌تواند به رنگ و بافت این فرش آسیب وارد کند.

 انواع فرش مدما

با توجه به قدمت فرش در کشورمان و با تکیه بر ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت تولید انواع فرش ماشینی، این روزها طیف متنوعی از فرش‌های زیبا را می‌توانید در بازار پیدا کنید. فرش‌های مدما نیز جزء آن دسته از محصولاتی هستند که از تنوع بالایی در طرح و رنگ برخوردارند. شما می‌توانید بسته به سبک دکوراسیون غالب در فضا و ابعادی که در دسترس شما است؛ مدل‌های مختلف این محصول را خریداری کنید. قیمت فرش‌های مدما نیز بسته به کیفیت جنس و طرح، متفاوت است. این محصول در حال حاضر با بیش از 1000 طرح مختلف به بازار عرضه می‌شود که هر کدام جذابیت ظاهری خاصی دارند.

فرش‌های مدما نسبت به کیفیت و قابلیت‌‎های مختلف، نسبتا ماندگاری و طول عمر بالایی دارند و اگر درست از آنها مراقبت و از شیوه‌های اصولی برای شستشوی استفاده شود؛ حتی می‌توانید تا سال‌ها بدون تغییرات ظاهری از آنها استفاده کنید. عمر میانگین این فرش‌ها بین 5 تا 10 سال است. اما اگر نکات لازم برای مراقبت از آنها را رعایت کنید می‌توانند بیشتر از این هم عمر کنند. یکی از بهترین اقداماتی که برای نگهداری از فرش‌های مدما مفید است؛ استفاده از خدمات قالیشویی برای شستشوی آنهاست.

 

بنابراین حتی اگر در اطراف محل زندگی شما قالیشویی معتبر و قابل اعتمادی وجود ندارد؛ حتما به دنبال یک قالیشویی آنلاین بگردید و برای شستشوی فرش‌های مدما خود از خدمات برخط این مجموعه‌ها استفاده کنید. با این کار می‌توانید عمر فرش را تا دو برابر افزایش دهید.