سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمع کردن موی حیوانات خانگی از روی فرش و مبل


گربه‌های دوست‌داشتنی و تا حدودی سایر حیوانات خانگی، معمولا یک نقطه ضعف بزرگ دارند؛ و آن ریزش دیوانه‌وار موی آنهاست. این امر گاهی اوقات باعث می‌شود که حفظ تمیزی و بهداشت مبل، فرش، مبلمان، ملحفه و لباس‌های شخصی، کاری غیرممکن به‌نظر برسد. اما خبر خوب این است که با روش‌های صحیح، تمیز کردن خانه از موهای گربه و هر حیوان خانگی دیگری بسیار آسان‌تر می‌شود. در این نوشته نکات و آموزش‌های مهمی برای تمیز کردن موی حیوانات خانگی از روی مبلمان، فرش یا هر سطح دیگری در خانه ارائه شده است.

چگونه موی حیوانات خانگی را از روی مبلمان تمیز کنیم؟

موی حیوان خانگی را از روی اثاثه یا پارچه، می‌توان با دستکش‌های لاستیکی مرطوب و با کشیدن دست روی آن سطح خاص جمع‌آوری کرد. بعد از اینکه با دستکش مرطوب موها را جمع کردید؛ به سادگی دستکش پوشانده شده با موهای جمع شده را زیر آب گرفته و بشویید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا دیگر مویی برای جمع‌آوری نباشد. همچنین اگر دستکش لاستیکی در دسترس ندارید؛ به جای آن از یک اسفنج نیمه مرطوب استفاده کنید. این روش نیز همان کارایی قبلی را دارد؛ هرچند زدودن مو از اسفنج به راحتی دستکش لاستیکی نیست.

یک راه حل دیگر نیز این است که مخلوطی از آب و مایع نرم‌کننده را به آرامی روی مبلمان روکش شده اسپری کنید؛ و سپس آن را پاک نمایید. این روش به‌خصوص برای زمانی که مدتی طولانی مبلمان خود را تمیز نکرده‌اید بهتر جواب می‌دهد.

در نهایت برای از بین بردن موهای حیوانات خانگی از روی مبلمان چوبی، از یک پارچه نرم و مایع براق‌کننده مبلمان یا اسپری ضد گرد و غبار و ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید. این اسپری‌ها بار الکتریکی را از بین می‌برند و برداشتن موی حیوانات خانگی از روی فرش و مبل را آسان‌تر می‌کنند. همچنین یک مزیت مهم این مواد تخصصی این است که احتمال چسبندگی مجدد مو را به مبلمان کاهش می‌دهند.

چگونه موی حیوانات خانگی را از روی فرش جمع کنیم؟

برای تمیز کردن فرش از این موها، کافی است که یک برس را به آرامی در امتداد خواب فرش حرکت دهید. با این کار موها درست روی هم جمع می‌شوند. دقت کنید که بر اساس جنس فرش خود برسی مناسب را انتخاب کرده باشید. در واقع برس انتخاب شده نباید آنقدر زبر باشد که به فرش شما آسیب رسانده و نه باید آنقدر نرم باشد که توان جمع کردن موهای ریخته را نداشته باشد. به عبارت دیگر باید از پرزهای فرش شما نرم‌تر و از موهای حیوان خانگی‌تان سخت‌تر باشد.

نکته دیگر اینکه هنگام جاروبرقی کشیدن فرش خود، هر منطقه را دوبار جارو زده و هر مرتبه از یک زاویه متفاوت این کار را انجام دهید. این کار کمک می‌کند تا موهای سرسخت شل شده و از سطح فرش جدا شوند.

اگر با وجود همه این کارها هنوز هم نتوانستید فرش خود را کامل تمیز کنید؛ ارزش آن را دارد که روی یک جاروبرقی مخصوص حیوانات خانگی با قدرت مکش فوق‌العاده قوی سرمایه‌گذاری کنید. در نهایت نیز یادآور می‌شویم که فرش‌های خانه شما در مقایسه با افراد بدون حیوان خانگی، نیاز به شستشوی بیشتری داشته و بهتر است زمان‌بندی مراجعه خود به قالیشویی را در مقایسه با خانه‌های بدون حیوان خانگی، کوتاه‌تر انتخاب کنید.

چگونه ریزش موی حیوانات خانگی را کنترل کنیم؟

شانه زدن یا بهتر است بگوییم برس کشیدن موهای حیوانات خانگی به میزان دو مرتبه در هفته، به‌طور چشم‌گیری مقدار ریزش موی این حیوانات را کاهش داده و خانه شما به مدت طولانی‌تری تمیز می‌ماند.

یک روش ساده دیگر قرار دادن یک جوراب نازک روی شلنگ جاروبرقی و سپس جارو کشیدن بدن سگ یا گربه است. البته این کار کمی سخت است؛ و باید احتیاط کنید. در واقع با درجات خیلی کم کار را شروع کرده و مطمئن شوید که حیوان شما نمی‌ترسد و به خود آسیب نمی‌زند.

 چند نکته مهم دیگر برای تمیز کردن موی حیوانات خانگی

در این بخش می‌خواهیم چند نکته کاربردی دیگر را درباره جمع کردن موی حیوانات خانگی از روی فرش و مبل و... با شما در میان بگذاریم.

1. استفاده از حوله کاغذی. برای تمیز کردن سطوح سخت و مبلمان، اگر اسفنج مناسب ندارید؛ و یا نمی‌خواهید زحمت شستشوی اسفنج را تحمل کنید؛ استفاده از پد یا حوله کاغذی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای این کار هم ابتدا حوله کاغذی را با اسپری کمی مرطوب کنید. سپس به راحتی موها را جمع‌آوری کرده و آن را به سطح زباله منتقل کنید.

2. استفاده از بخارشوی یا جارو برقی مرطوب. در حالی که بسیاری از جاروبرقی‌ها برای جمع کردن موهای حیوانات خانگی از روی فرش عالی هستند؛ اما حتی بهترین مدل‌های آنها نیز برای جمع کردن موها از روی کفپوش‌های سخت مانند پارکت، لمینت، سرامیک، سنگ و... نامناسب هستند. این مسئله به این دلیل است که میله برس چرخان جاروبرقی بر روی سطوح سخت در اغلب اوقات موها را به جای بالا کشیدن، پراکنده می‌کند. بنابراین در این شرایط، جاروبرقی باید تنها به قدرت مکش تکیه کند؛ که معمولا کارایی کاملی ندارد. پس اگر جاروبرقی شما نمی‌تواند موی حیوانات خانگی را از روی زمین سخت جمع کند؛ یک جاروبرقی مرطوب یا بخارشوی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. درست مانند ترفند اسفنج مرطوب، در اینجا نیز چنین دستگاهی می‌تواند به‌راحتی موهایی را جمع کند؛ که برداشتن آنها با جاروبرقی عملا غیرممکن است. راه حل میانی اینکه اگر چنین دستگاهی ندارید؛ بهتر است ابتدا یک مرتبه با جاروبرقی معمولی حجم موها را کمک کرده و سپس به کمک اسفنج، تی یا یک دستمال مرطوب، باقی مانده آن را جمع کنید.

3. جمع کردن موی حیوانات خانگی از روی لباس. این کار نیز هم برای بهداشت شخصی مهم است؛ و هم موجب تمیزی کامل محیط خانه می‌شود. بنابراین قبل از اینکه برای ملاقات با دوستان یا رفتن به محل کار حاضر شوید؛ بهتر است یک برس مخصوص برای جمع کردن سریع موهای زائد حیوانات خانگی از روی لباس‌ها را در کنار خود داشته باشید.

 

در پایان فراموش نکنید که تمیز کردن موهای گربه از خانه یا موی حیوانات خانگی از روی فرش و مبل، یک کار مداوم است؛ اما نیازی به تحمل سختی آنچنانی نیست. همان‌طور که دیدی راه‌کارها و ترفندهای ساده مناسبی وجود دارد؛ که از جمع کردن موها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. خوشبختانه این ترفندها اغلب به هیچ ابزار تخصصی یا محصولات تمیزکننده‌ای خاصی نیز نیاز ندارند؛ و به همین دلیل هزینه خاصی هم برای شما نخواهند داشت.